CRONICA LITERARĂ
Vasile Dan
„Hieroglife scrise de aer”*
O carte de poeme de dus la ochi, aşa zicînd, frumos îmbrăcată într-o viziune gra fică, plus coperta, aparţinînd lui Mircia Dumitrescu. Poemele lui Eugen Suciu – marcă înregistrată, adică inconfundabile – par stări precipitate expresiv, cît mai concis cu putinţă. Parcă storc apă din piatră seacă:
Aerul rezidual
Necruţătoare ca un miracol
o primă gură de aer
zace în ea
şi ultimul oftat
floarea de colţ
presată între file
e pragul de sus al neliniştii
aş vrea să dansez
cu cineva
care cunoaşte paşii
(poem reprodus olograf de
autorul însuşi pe clapeta copertei).
Poezia lui Eugen Suciu, şi nu doar cea de acum, din Frica, e ruptă total de contextul liric de azi, de trend, cum s-ar zice, e, mai mult, în răspăr cu acesta – metaforică, cu o grafie mereu sporită, dacă nu calofilă. Ea nu poate fi asociată nici generaţiei sale biologice, cea optzecistă. Orgolios solitar, poetul pare să înoate, netulburat de nimic, în amonte, epatîndu-şi, mai mult, originalitatea, formula lirică personală. E o poezie a subtilităţilor de limbaj, a nuanţelor semantice sau culturale, a scurt-circuitului discursiv. Un spectacol minuţios lucrat de orfevru al formulelor lirice ce mimează perfecţiunea, rotunjimea desăvîrşită a poemului, precizia lui, cu riscul, fireşte dramatic, al eşecului:
Note pentru cartea amară (II)
Aproape trist – aproape gras
cu prea multe cuvinte în cap
ori prea puţine
lipsit de opţiuni
dimineaţa citesc
prima hieroglifă scrisă de aer
etichetele de pe slănina atîrnată în turle
magneţii din creierul berzelor
inscripţiile din cimitirul cifrelor
şi mai ales panica potecilor ofilite
pe care atît de bine
o descrie mercurul;
îmbătat de precizie
de cîte ori am prilejul
şi nu sînt văzut
izbucnesc în plîns
dacă ezit
pedepsele la care mai apoi sînt supus
devin excesive:
ploaia nu se mai opreşte
peisajele devin ipohondre
erorile răsună în coşul pieptului
ca nişte clopote
umbrele nu mai au limite
în case au loc dispariţii
Doamne!
nici unul dintre bastarzi
n-a fost pregătit
pentru astfel de responsabilităţi
(pp. 15-16).
Uneori densitatea, obsesia expresivă maximă sînt atît de presante încît poemul devine pur şi simplu aforistic sau haiku necanonic literar:
Cît de bine
Munţii
şi dezvirginaţi
şi eterni –
osîndă a contradicţiilor
cît de bine
ştie oceanul
să simplifice lucrurile (p. 59).
Există la Eugen Suciu un orgoliu epatant al formulărilor lirice exem plare. Apoi poetul relegitimează metafora, după ce noile promoţii de poeţi au aruncat-o la pămînt. O face chiar cu un fel de cinism intelectual, cu un dispreţ de sine însuşi care îl credibilizează în plus:
(...) uneori
„chiar înlăuntrul meu”
un cuvînt
ce părea părăsit
tresare în somn
„bubuie în munţi
şi decolorează capcanele” (p. 37).
Hotărît lucru, Eugen Suciu, şi nu doar cel de aici, din Frica, nu este atît cu spatele la realitate, la „proza zilei”, cît o metabolizează atît de insistent, rafinînd-o semantic, încît actul lui pare unul mai degrabă salvator decît unul de judecată, de sentinţă, de repudiere ori măcar respingere. Asta fiindcă poetul nu-şi părăseşte nicio clipă perspectiva exclusiv ontologică în care se aşază ab initio, simte şi scrie:
Note pentru cartea amară (IV)
Greu să fii
ceea ce eşti
într-un oraş care te îndeamnă
să te mulţumeşti cu puţin;
prinşi între zgomote
şi întrebări inutile
nu sîntem toţi uniţi
împotriva răului
cum îi putem apăra
pe cei dragi de ei înşişi?
de muzica fericită a bestiilor
de lexicul echivoc al sirenelor
de fructele infectate
de ecoul laş şi prudent
al întunerecului
pe care luna ori vîntul (totuna)
îl învinge mereu atît de uşor
mai bine chemi ajutoare
cît încă ninsoarea
e conectată la porumbeii sălbatici (p. 54).
În fine, iată o superbă artă poetică personală a autorului, totodată o definiţie a poeziei înseşi dată, prin ricoşeu, chiar de autorul ei:
Floare de mac
Chiar şi cu inima vestejită
de mînă cu un epitaf în sevraj
prins ca un iepure
în lumina farurilor
încă aş vrea
să încetinesc totul
mi-e tot mai frică
de lucrurile pe care
nu le-am făcut niciodată (p. 87)
P. S. Unele poezii sînt de atmosferă explicit arădeană (Mureşul, Micălaca, gara, strada Meţianu, brandul Aradului, UTA etc. ), ceea ce face din Frica o seducţie suplimentară pentru cititorul lui concitadin.
* Eugen Suciu, Frica, editura Tracus Arte, 2017, viziune grafică şi coperta, Mircia Dumitrecu, 92 p