logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

 

ARTE VIZUALE

 

Onisim Colta

pictor, Arad

 

 

Pictură virtuală la Galeria Delta

 

Între 13 aprilie – 14 mai 2018, Galeria Naţională „Delta” din Arad a fost gazda unei cu adevărat inedite expoziţii de pictură (virtuală) semnată de artista Eva Görffy, actualmente stabilită în Olanda. Expoziţia sa a cuprins peste 50 de lucrări, în marea lor majoritate realizate pe pânză ţesută, întinsă pe şasiuri de brad, şi pe format pătrat, expuse simplu, fără ramă.

Cu foarte puţine excepţii lait motivul fundamental cu care operează artista este portretul (portretul singular, dublat sau triplat), cea mai însemnată piatră de încercare pentru un pictor.

Eva Görffy îşi „finalizează” fiecare pânză neterminând-o, pentru că de fiecare dată ea simte când trebuie să se oprească. Este o probă care are în spate decenii de muncă, de căutări, de încercări.

Portretele sunt realizate în cheie realist-expresionistă. Când vorbim de reprezentare avem în vedere un mod viguros de a aşterne „pasta virtuală” pe textura pânzelor.

Modul de a frământa materia primă (pigmenţii) îi dă libertatea să păstreze câmpul cromatic de o acurateţe tonică.

Pentru cine nu a făcut cunoştiinţă cu modul ei de a picta, fiecare compoziţie cu portrete aduce noi şi noi surprize.

Cum bine remarcă criticul de artă budapestan Jósza Agnes, Eva Görffy îşi pictează portretele surprinzător, nu cu pensula ci recurgând la cel mai modern instrument, calculatorul.

După mai mulţi ani de muncă cu acest instrument, a ajuns să-i cunoască tainele atât de bine încât, recurgând cu sensibilitate şi măiestrie la toate subtilităţile Photoshop-ului, a reuşit să uimească şi pe cel mai avizat cunoscător.

A fost prima dată când am avut prilejul să văd cum efectele obţinute prin utilizarea dibace a calculatorului nu subjugă viziunea personală a utilizatorului, ademenindu-l până la tirania diverselor efecte în sine, ci dimpotrivă acest fapt salvează de la artificialitate şi golire de emoţie fiecare compoziţie picturală. Capcana în care cad atâţia artişti practicanţi ai artei virtuale este evitată de Eva Görffy, pentru că ea ştie în primul rând să picteze cu pensula. Aceasta fie utilizând efectul de laviu cu toată oferta sa de transparenţe, fie recurgând cu atenţie aparte la dozajele bine cumpănite de pastă suculentă, care îndeamnă spectatorul la delicate atingeri.

Orchestrarea abilă a mijloacelor plastice fundamentale (punctul, linia, pata de culoare) face din portret un excelent pretext şi laitmotiv pentru acest tip de artă (digitală,virtuală) realizată pe calculator.

Toate portretele devenite compoziţii sunt realizate în Photoshop însă calculatorul este folosit de Eva Görffy cu spontaneitate şi cu o anumită libertate, uşor de remarcat.

Măiestria, calităţile de excepţie în noua tehnică de lucru, i-au adus artistei în anul 2006 Marele Premiu la www.artperiscope.com iar în 2007 Premiul II.

Eva Görffy ne-a aşteptat la vernisajul de la Arad cu o imensă surpriză. Expresionismul său umplea, prin cele 50 de compoziţii/ portrete, întregul spaţiu, întreaga simeză.

Modul de panotare a spaţiului expoziţional cu aceste pânzele pătrate a activat, instinctiv, privirea spectatorului, i-a impus o anumită cadenţă, a creat un contrast puternic între roşurile pure (cu bătaie spre vermillon) şi diverse tonuri rupte, juxtapuse insulelor strălucitoare ale grundului alb, texturat de factura pânzei, de vibraţia ei.

În ansamblul privită, expoziţia îi dă spectatorului prilejul să o parcurgă învăluit de temperatura de culoare şi, mai ales, de muzicalitatea dată de jocurile cromatice.

S-a petrecut în opera artistei o transformare puternică. Dacă înainte de 1989 dominantele cromatice ale pânzelor sale erau bazate pe tonuri rupte de griuri colorate, după '89 descoperind cel mai modern şi sofisticat instrument de lucru, calculatorul cu diversele sale programe, Eva Görffy face un salt surprinzător atât ca viziune cât şi ca mod de a face explorări formale şi cromatice.

Plăsmuirile ei recente, prin puritatea lor cromatică vin în faţa spectatorului cu o admirabilă prospeţime, atât pentru retină cât şi pentru suflet.

 

 

 

 


 

 

logo 1. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo2. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo3. Eva Görffy, Pictură virtuală

logo4. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo5. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo6. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo7. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

 

logo8. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo9. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo10. Eva Görffy, Pictură virtuală

 

logo11. Eva Görffy, Pictură virtuală


 

logo12. Eva Görffy, Pictură virtuală