logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

 

ARTE VIZUALE

 

Onisim Colta

 

 

Maeştri arădeni la Galeria „Delta”

 

Î n perioada iunie-iulie 2017, Galeria „Delta” din Arad a găzduit o robustă expoziţie de pictură, sculptură, grafică şi artă decorativă semnate de membrii fondatori ai noii Asociaţii „Filiala din Arad a Uniunii Artiştilor Plastici din România.” Chiar dacă titlul poate să pară uşor ironic sau autoironic, intenţia organizatorilor a fost să ofere publicului arădean o expoziţie a seniorilor, a consacraţilor, azi.

Expozanţii au prezentat între una şi cinci lucrări, realizate în ultimii 2-3 ani, considerate reprezentative pentru creaţia lor artistică.

Dumitru Şerban, directorul de proiect, a expus o lucrare mare, intitulată Artistul şi opera, un fel de omagiu, în cheie abstractă, adus sculptorului, Adrian Popovici, dispărut recent.

Materialul lemnos utilizat la realizarea lucrării aduce, prin factura sa şi prin jocul texturilor obţinute din intervenţia flexului şi drujbei, o anumită căldură.

Sculptorul pune inspirat în contrast volumele aflate sub semnul curbei, (reprezentând artistul) şi cele prismatice, simbol al operei. La Dumitru Şerban formele vorbesc prin ele însele şi prin factura tratamentului acordat volumelor şi materialului.

Onisim Colta a expus patru pânze relativ mari, Biblioteca din turn, Perete de biserică, Cupola în construcţie şi Perete de biserică II, axate pe ideea fundamentală de sacru, supus „coroziunii” ignoranţei contemporane.

Lucrările semnate de Onisim Colta sunt toate realizate în acril pe pânză. Opţiunea pentru acril este binevenită, prin transparenţele specifice, de frescă. Lucrările artistului fac trimitere la sacru, la nevoia de recuperare a acestuia, ca dimensiune care înalţă omul şi-l scoate din platitudinea vieţii.

Iosif Stroia a expus cinci desene de 100 x 50 cm, reprezentând compoziţii – variaţiuni pe tema vortexului – toate executate cu o dexteritate de invidiat, prin gestul liber al mâinii. Iosif Stroia are un simţ de excepţie al realizării de spirale, văzute fie din profil, fie de sus, toate ducând gândul privitorului spre motive de natură cosmică.

Elena Stoinescu, un redutabil artist al tapiseriei, s-a prezentat cu un proiect (desen şi colaj) şi cu o tapiserie în material definitiv. Prezenţa proiectului dă un aer de prospeţime expoziţiei.

Ioan Kett Groza a fost prezent pe simeză cu o serie de lucrări realizate pe principiul dicteului automat, specific artei suprarealiste, cu care pictorul consună de mulţi ani şi care l-a consacrat. Gamele de culoare sunt cele bazate pe dominantele de griuri pigmentate cu mici semne colorate adecvate la seria de traiectorii, care se întretaie aleatoriu în curbe şi contracurbe.

Rudolf Kocis a expus trei lucrări abstracte în bronz, rafinat „distilate”, la care şi patina este atent orchestrată.

Sculptorul Dumitru Paina a fost prezent în expoziţie tot cu trei lucrări, una din bronz şi două cioplite în piatră. Din cele cioplite în piatră una trimite la pâinea sacră. În opoziţie cu aceasta, la lucrarea în broz, reprezentând o şuncă de porc afumată a cărei şoric este căptuşit cu monede de mărimi diferite, descoperim o ironie evident la mentalitatea mercantilă a zilei.

Pictoriţa Eisele Szucs Zoe a venit cu tema ei predilectă, pusta. Într-una din lucrări este prezent şi calul, ca simbol al libertăţii de mişcare.

Sculptorul Mihai Păcurar a prefăcut într-o instalaţie o mulţime de figurine emblematice pentru lumea lui de forme şi semne.

Cornelia Josan Kocsis s-a prezentat cu trei pânze mari, emblematice pentru stilul său. Plăsmuirile sale sunt nişte ample cosmogonii, în care mulţimile de elemente vegetale gravitează în jurul unor nuclee imaginare.

Ioan Gnandt e expus cinci pânze realizate recent. De peste douăzeci de ani artistul agrează în pictură o formă de minimalism mai rece sub aspect formal dar mai cald cromatic. Compoziţiile sale geometrice sunt când simetrice, când reflexul în oglindă al motivului plastic de bază.

Constantin Doichiţă a expus pictură şi sculptură de mare calitate compoziţională şi cromatică. Şi de data aceasta lucrările sale sunt rezultatul unor îndelungi elaborări şi reveniri atât la nivelul calităţii pastei picturale cât şi al rafinamentului texturilor. La Constantin Doichiţă primează apăsat calitatea nu cantitatea.

Zoltan Steinhubel, ceramist remarcabil, şi-a structurat de ani buni o viziune coerentă şi un simţ rafinat al formei, pe care am regăsit-o şi în lucrările din această expoziţie.

Expoziţia „Maeştri arădeni” a fost un bun prilej de a face o evaluare a potenţialului artistic de bază, a nucleului dur al Asociaţiei „Filiala din Arad a Uniunii Artiştilor Plastici din România”.

Această grupare artistică, prin cei mai implicaţi membrii ai săi, a reuşit să susţină vreme de peste 25 de ani mişcarea plastică arădeană, transformând Galeria „Delta” într-unul din focarele de cultură plastică din această parte de ţară, un focar de cultură azi de notorietate naţională şi internaţională prin seria de evenimente meeting point-arad biennial, cu cele cinci ediţii ale sale şi prin bienalele internaţionale de desen şi de grafică mică.


 

 

logo 

1. Dumitru Şerban, Artistul şi opera, lemn

 

logo 

2. Elena Stoinescu, Ritmuri, tapiserie

 

logo 

3. Ioan Kett Groza, Spirala vieţii, ulei pe pânză

 

logo 

4. Constantin Doichiţă, Fără titlu, ulei pe pânză

 

logo 

5. Rudolf Kocsis, Bob, bronz

 

logo 

6. Mihai Păcurar, Tors, lemn

 

logo 

7. Onisim Colta, Perete de biserică, acryl pe pânză

 

 

logo 

8. Zoe Eisele Szucs, Rozuri, ulei pe pânză

 

logo 

9. Cornelia Kocsis, Dimensiuni astrale, ulei pe pânză

 

logo 

10. Antal Vásárhelyi, Logica cubului

 

logo 

11. Iosif Stroia, Desenul Post Brancusi II, creion


 

logo 

12. Dumitru Paina, Vise europene, bronz