Revista ARCA, Nr. 10-11-12 / 2015 (307-308-309)
EVENIMENT
Gheorghe Schwartz septuagenarul
Jucăria preferată a Autorului
„Mă uit în jur: biroul meu este format dintr-o masă şi-o masă anexă. Masa propriu-zisă este biroul meu de pe când eram elev şi provine din biroul folosit probabil şi de bunica, pe când era ea elevă. Pe această masă se află computerul şi tastatura + mouse-ul), difuzorul pentru ca să pot asculta muzică în timp ce lucrez, camera pentru skype, ceaşca de cafea, o mică vază cu pixuri şi creioane (multe pixuri nu mai scriu, mă enervează, dar le pun la loc) şi, desigur, un mic stativ cu trei pipe (+ scrumiera). Mai mult nu încape… Pe măsuţă se află alte 4-5 pipe (cu rândul + scrumiera + chibrituri + o brichetă mare), 2-3 tutunuri, un coşuleţ cu tot felul de bileţele + cuţitul de tăiat corespondenţa + compostorul), precum şi un teanc când mai mare, când mai mic de „hârtii în lucru”... mai departe
CRONICA LITERARĂ
Lucia Cuciureanu
„Ciulinii sunt copţi, buni de sărutat”
Griore Chiper este un distins şi rafinat intelectual, un remarcabil deschizător de drumuri pentru poezia basarabeană. Și când spun „drumuri”, mă refer atât la contextul social al anilor ‘90 din Ţara Soră, dar mai ales la zona poetică influenţată de curentul rudimentar maximalist şi total „angajat”. Momentul în care un poet îşi propune o antologie de coperta* poate avea mai multe conotaţii: poate e un anotimp al bilanţului, poate e o dorinţă de a aduna la un loc nişte etape lungi într-un volum mai bine şlefuit.... mai departe
Petru M. Haş
Lentila realului. Omul şi opera
La cei 65 de ani ai săi, viaţa lui Liviu Ioan Stoiciu poate fi considerată o dramă în nenumărate acte. Ca orice dramă, ea produce impresie celui care o urmăreşte. Cititorul vieţii şi operei sale poate fi chiar tulburat, de nu cumva cutremurat, având în vedere că Vrancea e patria cutremurelor. Poate şi existenţa lui Liviu Ioan Stoiciu este o suită de seisme, cam şapte grade pe scara Richter, care n-au cum să nu marcheze.... mai departe
Petru M. Haş
O capcană: Literatura
Consacrat deja ca prozator, critic literar, poet şi cronicar cinematografic, laureat a numeroase premii literare şi comentat, elogiat de noua critică literară românească, Andrei Mocuţa s-a manifestat îndeosebi în calitate de prozator, un prozator cu impact imediat şi un loc bine conturat în contextul prozei tinere din România. Nu întâmplător, recenta sa apariţie editorială, tot epică, este tentată în aparenţă de genul scurt.... mai departe
Romulus Bucur
„Poate că lucrurile pe care nu le-am văzut”
Atunci cînd citim o carte, mai ales cu scopul de a scrie despre ea, probabil că mai facem, conştientizînd sau nu aceasta, unul din următoarele trei lucruri: 1˚ ne reamintim tot ceea ce (credem că) ştim despre poezie, mai ales sub formă de locuri comune, idei primite de-a gata etc. 2˚ recapitulăm cunoştinţele formale de teoria literaturii, dobîndite sub formă de cursuri, lecturi etc. 3˚ inventăm / bricolăm noţiunile de care avem nevoie... mai departe
Gheorghe Mocuţa
Cartea copilăriei şi a devenirii
Jurnal liric, mărturisire, testament. Poetă solitară, dar harnică, Minerva Chira a debutat în volum după revoluţie, cu Manual de târâre, prefaţat de Ana Blandiana. A publicat o duzină de plachete de poezie, pe propria ei cheltuială, din venitul de învăţătoare. Figurează în numeroase antologii de versuri, dicţionare sau volume ocazionale ale filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor. Poezia ei a fost remarcată de Mircea Iorgulescu, Alex Ştefănescu, Constanţa Buzea (cu care a avut un frumos schimb epistolar)... mai departe
DIALOG
„Să studiezi română la Napoli înseamnă mai ales să faci o alegere transgresivă”
interviu realizat de Ciprian Vălcan cu Giovanni Rotiroti
Giovanni Rotiroti e psihanalist şi predă Limba şi Literatura Română la Universitatea din Napoli „L'Orientale”. Cercetările sale în domeniul românisticii au o abordare multidisciplinară şi comparatistă şi privesc în mod deosebit secolul XX şi literatura contemporană în contextul european înainte şi după cezura reprezentată de Auschwitz, acordând multă atenţie exerciţiului critic al traducerii de poezie şi proză, filosofie şi teatru....mai departe
ESEU
Cornel Ungureanu
Herta Müller – un context timişorean
Anii optzeci se desfăşoară şi la Timişoara altfel – optzeciştii timişoreni au voci care se aud. Revista „Forum studenţesc” din decembrie 2012 publică un Dosar Aktionsgruppe Banat în care scriu, mai întâi, Daniel Vighi, Viorel Marineasa şi Petru Ilieşu. „Evoc istoria de grup a celor din preajma lui Herta Müller, Richard Wagner, William Totok, Johann Lippet sau Helmut Fraunendorfer”. Noi, spune Vighi, existam „dacă ne băga cineva în seamă din capitală. Cei de la Aktionsgruppe nu pricepeau nimic din această nelinişte a noastră, pentru ei soarele răsărea în Vest, dar nici măcar acolo: înaintea noastră ei au priceput descentralizarea literară” ....mai departe
ARTE VIZUALE
„Fericirea mea e să produc fericire în celălalt”
interviu realizat de Carmen Neamţu cu regizorul Alexander Hausvater
Alexander Hausvater. În anii `90 a venit în România pentru patru săptămâni. A descoperit o ţară cu „o altă viteză” decât lumea civilizată în care a trăit şi a montat. După 25 de ani de la primul spectacol de aici şi succesul cu Fernando Arrabal şi „Au pus cătuşe florilor”, Alexander Hausvater descoperă tot mai acut decalajul între energia firească a lumii occidentale şi indolenţa noastră, mioritică. Alexander Hausvater a învăţat în Israel, Irlanda şi Canada că a fi lider înseamnă să fii subiectul vieţii tale şi nu obiectul ei. E cert că spectacolele lui nu te lasă indiferent....mai departe
Carmen Neamţu
Vitrina cu spectacole
Teatru clasic în festival, ediţia cu numărul XXI
Festivalul de Teatru Clasic de la Arad (14-22 noiembrie 2015) a fost prilejul de a redescoperi cât mai e valabil un text scris demult şi cum poate fi re-adus/citit pentru ochii noştri de acum. S-au jucat zece spectacole în sala mare a teatrului şi trei în sala mică, „Studio”. [1] Iată câteva secvenţe expresive ale festivalului.....mai departe
Aurel Chiriac
O anti-retorică a realităţii
Ori de câte ori vorbeşte despre pictura sa, Sever Săsărman subliniază faptul că pentru el acesta reprezintă o permanentă forţare a dimensiunilor plastice pentru ca ele să răspundă unor structuri arhetipale interioare, într-o anti-retorică a realităţii aş spune: nimic din ceea ce vine dinspre exterior către pictor nu este aşa cum pare, ci se acomodează, se pliază unei arhitecturi sufleteşti pe care artistul o urmăreşte în permanenţă.....mai departe
Onisim Colta
Cosmin Moldovan – „Fragments of our identity”
Stagiunea expoziţională 2015 a Muzeului de Artă din Arad a cuprins în perioada 28 august – 13 septembrie şi o expoziţie-instalaţie de sculptură contemporană cu cel mai recent ciclul de lucrări semnat de profesorul arădean Cosmin Moldovan....mai departe
POEZIE
Leo Butnaru ...mai departe
Monica Rohan ...mai departe
Alexandru Negru ...mai departe
Gheorghe Maci ...mai departe
PROZĂ
Lia Alb
Paşi pierduţi
(fragmente)
I.
Pas pierdut – Avocat bătrân: Habar nu am dacă am chef, sau, mai bine zis, dacă îmi pot învinge lenea...
Pas pierdut – Tânăr avocat sictirit: Păi, din două leni putem face o partidă de...
...mai departe
RESTITUIRI
Lucian-Vasile Szabo
Sever Bocu – provocări istorice (XI)
O moarte învăluită în mister
„Fratele” Petru Groza
Sever Bocu s-a stins ca un martir în puşcăria de la Sighetul Marmaţiei, supus recluziunii, împreună cu alţi lideri politici importanţi, acest aspect fiind destul de clar. Întâmplările concrete ale decesului nu sunt cunoscute şi e greu de crezut că vor fi elucidate vreodată...mai departe
Iulian Negrilă
Mihail Kogălniceanu (1817-1891)
A fost cel mai mare bărbat de stat al ţării noastre din veacul al XIX-lea, sinteză a spiritului paşoptist, făuritorul României moderne.
Fiul vornicului Ilie Kogălniceanu din Iaşi a fost, de asemenea, destoinic îndrumător cultural şi literar, prozator, memorialist şi om politic. Făcându-şi o cultură solidă, mai întâi cu dascălul Gherasim Vida şi la pensioanele franceze din Moldova, apoi prin studiile de la Lunèville şi Berlin, Mihail Kogălniceanu îşi însuşeşte o orientare liberală şi democratică...mai departe
LECTURI PARALELE
Radu Ciobanu
Terapie epistolară
Bohumil Hrabal e unul dintre piscurile nu doar ale literaturii cehe, ci ale întregului peisaj literar mitteleuropean. El a devenit de mult un familiar al cititorului român cultivat, care îi străbate cu delicii cărările abrupte, ceţurile enigmatice, contemplându-i priveliştile insolite, descifrându-i mesajele tulburătoare, savurându-i umorul foarte personal. Principalele sale opere au apărut şi la noi....mai departe
Petru M. Haş
Traian Ştef – canonicul îmblânzit
De-mi aduc bine aminte, era prin 1993-1994 când l-am cunoscut pe poetul Traian Ştef. Părea un canonic travestit în laic, sau, poate, viceversa. Venise atunci la Arad, cu Călătorie de ucenic (poeme, 1993), carte de poezie canonică, pe care am comentat-o cu entuziasm. Era împreună cu un alt poet de seamă, Ioan Moldovan, despre care criticul Al. Cistelecan susţine că este „mare”, şi nu-l contrazicem.....mai departe
Iulia Gajea
Cartea-situaţie. Exactităţi şi închipuire
Prin Nisipul de sub picioare („Tracus Arte”, 2014), Grigore Chiper îşi invită cititorii să ia parte la un vibrant melanj de proze scurte, în prima parte, şi proză documentar – în cea de-a doua. Astfel, autorul îşi aduce cititorii pe terenul lui, urmând ca în final să treacă el pe terenul cititorilor. Citind, ai impresia de autobiografie cu implicaţii în operă, de amestec fructuos de fantezie şi exactităţi....mai departe
Dumitru Vlăduţ
Un critic în orizontul sintezei
Împlinirea la începutul anului trecut a unei vârste rotunde de către Mircea Muthu a ocazionat alcătuirea unui volum dedicat unuia din reputaţii profesori ai universităţii clujene de azi, ca şi unuia dintre criticii şi teoreticienii de vârf ai literaturii române actuale. Volumul, realizat de Iulian Boldea, circumscrie pe cel cinstit în acest mod, la un prim nivel, prin titlul Mircea Muthu....mai departe
Romulus Bucur
Centrul şi marginea marginalităţii
Octavian Soviany este poet. În primul rînd poet. Deşi, după cum scrie la carte*, Viaţa lui Kostas Venetis l-a reinventat ca coperta. Dacă ne luăm după litera aceleiaşi cărţi, ea îşi propune „o repunere în circuit a autorului şi, mai scurt, o familiarizare cu omul Octavian Soviany”. Ceea ce implică, din partea noastră, un decupaj şi o rearanjare a celor 109 pagini de text, în aşa fel încît să dea seama de întreprinderea comună a intervievatului şi intervievatorului....mai departe
Felix Nicolau
Artă şi corporaţie: combinaţie fatală
Deşi la debut, Alex Voicescu ştie cum să monteze un roman. N-ar fi prea de mirare acest lucru dacă ne amintim că editurile lui, Herg Benet şi Karth, au tot publicat literatură nouă în ultimii ani. Aşadar, Malad – titlu sugestiv –, debutează fără preambuluri narcisiste şi se ambiţionează să se adreseze tinerilor, mai cu seamă celor cu studii pragmatice, eventual niţel artsy, pripăşiţi pe la multinaţionale....mai departe
Lucia Cuciureanu
Vara tinereţii noastre Kompactor – Mi-am devenit vitreg
Cred că ştiu de unde să-l iau pe Raul Bribete. Dintr-un loc sacru. De pe vremea când el (RB) nici nu ştia că există un Şerban Foarţă, cel care m-a băgat în şedinţă să aflu ce înseamnă „stercorară”. După căutări pe vreo 40 de pagini de Google, aflu că R.B. a fost publicat te miri pe unde. În chestii cu ştaif şi cu poze. Raul e un tip fain. Cea mai tare chestie a fost asta: erou în Capitala Banatului – distincţie. ...mai departe
Gheorghe Mocuţa
Tanin: un debut ciudat
Avem în faţă o carte neagră cu o coală albă pe coperta I; o adeverinţă în alb ce sugerează reflexul condiţionat ce ni-l formează o societate birocratică, moştenitoarea unor cutume, nu doar bine înrădăcinate în societatea noastră postcomunistă, ci şi corupte. Avem de a face cu un desen în alb şi negru al vieţii noastre pe care ni-l schiţează o tânără profesoară....mai departe
Petre Don
Constantin Butunoi şi şantierul său enigmatic
Constantin Butunoi a ajuns la a şaptea sa carte de poezie, Şantierul, carte care a apărut aproape simultan cu una (singura) de proză, De unde vine Marele Pericol, ambele ieşite de sub tipar în 2015. Cartea Şantierul asupra căreia ne vom apleca în cele ce urmează, (cu subtitlul Şantier în lucru ) a lui Constantin Butunoi este construită pe o fundaţie de simboluri, toate convergând în jurul unui şantier enigmatic în care forfotesc tot felul de personaje...mai departe
Szabina Perle Regéczy
Puskel Péter gândeşte cu glas tare
Publicistul, scriitorul şi istoricul Puskel Péter, membru al Uniunii Scriitorilor din România este o personalitate de prestigiu a literaturii maghiare din România. S-a născut la Arad în 1941, unde îşi termină studiile liceale. După terminarea Universităţii din Timişoara (1964) a fost profesor la Iratoşu, apoi începând din 1968 a lucrat ca ziarist la „Vörös Lobogó”, „Jelen”, „Nyugati Jelen”, „Új Magyar Szó”...mai departe
George Bădărău
Andrei Patraş – Iubiri pustii
Andrei Patraş este unul dintre puţinii poeţi din generaţia mai tânără care versifică în dulcele stil clasic, într-o prozodie melodioasă, transfigurând mituri antice, în special elene, mituri biblice asemeni înaintaşului său ilustru – Cezar Ivănescu, dar şi mitul cavalerului medieval; împrumută simboluri de la poeţii celebri: „lumina” de la Blaga, „nuntirea” de la I. Barbu, motivul rozelor de la „Al. Macedonski”...mai departe
Constantin Butunoi
O carte şi doi autori
Printre alte apariţii editoriale ale anului 2015, volumul Cultura (a)română din Serbia în context european, ocupă un loc aparte prin caracterul ei special: acela de a aduce în atenţie fenomenele culturale ale românilor din Serbia şi ale aromânilor din sudul ei. Cartea are două părţi, una care se referă la cultura şi literatura română din Voivodina şi cea de a doua, care se referă la cultura aromânilor din sudul Serbiei...mai departe
Constantin Butunoi
Printre multe cărări se vede greu drumul
În Argument, cel care prefaţează volumul Arlechinada tragică de Gabriela Gheorghişor, se afirmă: „Cartea de faţă este, în primul rând, o încercare de a înţelege viaţa şi opera lui Cristian Popescu, poet cu un tulburător destin uman şi literar”. Se are în vedere prospectarea unei viziuni critice, inclusiv realizarea unei monografii, cu demersuri taxonomice şi canonice....mai departe
Mircea M. Pop
Secvenţe literare germane
Sub obsesia spaimei
Györga Dragomán s-a născut la Târgu-Mureş în anul 1973 şi din 1988 trăieşte în Ungaria. A studiat filologia la Universitatea din Budapesta şi locuieşte în Budaörs, în apropiere de Budapesta, împreună cu soţia, poeta Anna T. Szabó, şi cei doi copii ai lor....mai departe
PRE-TEXTE
Constantin Dehelean
Iarăşi despre libertate
Trecerea dintre milenii răstoarnă echilibrul dintre raţionalitate şi firul speculativ al filosofilor şi moraliştilor vremii. Acest echilibru poetic (în sensul dat, odinioară, de Aristotel, ca etică a Sublimului, a aspiraţiei spre Bine şi Frumos) al lumii eleno-romane devenise o formulă care, paradoxal, se rupsese de realitate. De realitatea dramatică a societăţilor vremii. Toate reperele par să se prăbuşească. Idealul şi aspiraţia, doi vectori care, odată conştientizaţi, deveniseră marea ameninţare a convenţiilor şi a dogmelor statului totalitar...mai departe
BIBLIOTHECA UNIVERSALIS
Marco Lucchesi (Rio de Janeiro, 9 decembrie 1963) este un poet, romancier, eseist şi traducător brazilian, membru al Academiei Braziliene de Litere. A absolvit Facultatea de Istorie la Universitatea Federală Fluminense (UFF), şi-a susţinut masteratul şi doctoratul în Literatură la UFRJ şi a efectuat cercetări postdoctorale în Filosofia Renaşterii la Universitatea din Köln, Germania. A fost profesor invitat al mai multor universităţi din Europa, Asia şi America latină...mai departe
Robert Frost şi Hermann Kloss...mai departe
CONTACT
Eugen Bunaru, Cuprins sau Un fel de imperiu, Antologie de poezie a Cenaclului „Pavel Dan”, Editura „Brumar”, 2014...mai departe
Adrian Dinu Rachieru, Cercul doclinian, Editura „Marineasa”, 2015...mai departe
Dorin Murariu, Pora, Eseu monografic, Editura „Eurostampa”, 2013...mai departe
Nicolae Leahu, Alungarea muzelor din cetate, poeme, Editura „ Cartier”, f.a....mai departe
Luminiţa Dascălu, ţinutul fratelui mai mare, Editura Charmides, 2013...mai departe
Ioan Barb, Meditând închis în ochiul ciclopului, Editura „Brumar”, MMXIII...mai departe